Jucării pentru copii !?!

Basic CMYKPokemon, Bakugan şi mai nou titirezele BeyBlade, tot atâtea nume de jucării ce fac ravagii printre micuţii ahtiaţi să urmăreasca posturi TV precum Cartoon Network şi care, încântaţi de ceea ce văd acolo îşi doresc la rândul lor să devină eroi, aventurieri ori posesori ai unor super-puteri mistice. Dar oare e bine?

Desenele copilăriei

Nu cred că aş putea aborda subiectul ăsta fără să fac o mică mărturisire personală. Deşi bat spre 30 de ani încă îmi mai place să mă uit la desene animate. Iar faptul că am un pitic de şapte ani e o scuză numai bună şi groaznic de „nevinovată” pentru a mă refugia din timp în timp în faţa televizorului alături de cel mic.
Pe de altă parte, de mult timp am ajuns la convingerea că nici desenele animate nu mai sunt ce erau pe vremea copilăriei noastre. Unde sunt Mihaela şi Azorică, Muşchetarii, desenele de la bulgari? Unde au dispărut toate şi de ce mi se pare că acelea erau mult mai preţioase decât cele din ziua de azi? Poate undeva pentru că erau mai rare, mai puţin violente şi cu mult mai mult umor?
Înainte de 89, ba chiar şi câţiva ani după această dată, copii români s-au jucat în faţa blocului de mii de ori mai mult decât au stat în faţa televizorului. Însă acum proporţia s-a inversat. Nu numai pentru că ai noştri copii îşi doresc să urmărească mereu aceleaşi animaţii rulate periodic ci şi pentru că nouă ne e frică să îi mai lăsăm afară. Ne temem că ar putea păţi ceva, cum vedem atâtea cazuri la ştiri, dar nici nu găsim resursele să dezvoltăm alte activităţi cu ei. Aşa că îi susţinem în greşeala lor şi nu le interzicem să îşi vicieze mintea cu prostiile de pe „sticlă”.

Şi latura cealaltă

Am scris acest mic manifest anti desene animate pentru că azi m-am ciocnit de o fază tare ciudată. Propriul meu copil mi-a cerut să îi cumpăr un nou BeyBlade, o prostie din aia de titirez metalic cum vede el la Cartoon Network.
Doar ce veneam de la nişte prieteni unde al meu se jucase cu Denis, băieţelul lor, amândoi picii fiind profund pasionaţi de „titirezeală”. Şi pe nepusă masă, băiatul meu mă ia prin învăluire cu un glas pisicit:
– Tati când iei salariul nu îmi iei şi mie un Bey nou?
– Dar nu ai deja unul?
– Ba da, dar Denis are zeci de Bey-uri (zeci de piese de Bey-uri mai degrabă la ce manie a demontării are băiatul ăla).
– Să vedem…dacă eşti cuminte
– Da’ tati, eu nu vreau ca alea ale lui Denis care sunt stricate, eu vreau unul din ăla original, că e muuuuuullltttt mai bun!
La faza asta am rămas evident mut şi am decis să schimb subiectul. Nu neapărat pentru că un BeyBlade original e la vreo 50 de lei ci mai degrabă pentru că treaba asta mi se pare tare nesănătoasă. Şi al meu, ca şi mulţi alţii de vârsta lui au învăţat despre cărţi de luptă şi dueluri cu titireze înainte de a învăţa să scrie ori să citească. Iar vina e a noastră, a părinţilor care nu am înţeles la timp cu ce avem de-a face.
Dar eu unul sunt lămurit şi am de gând să schimb puţin lucrurile. E nevoie de o mutare a punctelor de interes, de o scădere a cantităţii de desene animate şi de o stimulare pe alte planuri. Dar asta o să vă expun pe larg într-un post separat.

Un gând despre „Jucării pentru copii !?!

  1. Of Doamne …..parca mi-ai citit gandurile, cunosc si eu situatia pt ca am si eu un pitic cam de aceasi varsta si m-am confruntat si eu cu toate aceste probleme, eu nu mai vreau sa vad bey-uri niciodata noroc ca am depasit momentul dar acum sunt alte chestii…asadar Cristian mai ai rabdare un an de zile ca sa schimbi de pe Cartoon pe Disney, si sa treci de la beyblade la xbox si toate cele……si nu se poate schimba nimic pt ca astea sunt vremurile lor …din pacate

Lasă un răspuns

