Slabitul nu e imposibil

slabitul nu e imposibilCotrolul greutăţii este o mare problemă a omului modern chiar dacă în realitate totul ţine doar de voinţă şi de o bună prioritizare a lucrurilor care trebuie să conteze în viaţă. Pentru că da, greutatea poate fi o oglindă a propriei noastre voinţe. Dar dacă vă închipuiţi că scăderea în greutate este o luptă pierdută şi că moştenirea genetică ori lipsa de eficienţă a dietelor vă scuză şunculiţele apărute în ultimii ani, atunci cu siguranţă nu ştiţi câteva chestii esenţiale.

De ce ne îngrăşăm?

Foarte puţini dintre noi s-au născut graşi iar majoritatea celor ce prind proporţii în timp, o fac după ce trec de vârsta de 25 de ani. E adevărat, şi vârsta are un cuvânt de spus dar principalele motive de îngrăşare sunt altele. Mai întâi, există într-adevăr o componentă genetică importantă, care lăsată nesupravegheată vă poate transforma în oglinzi vii ale părinţilor sau bunicilor – mai ales dacă vreunul dintre ei a suferit de obezitate. Iar ca să fiu complet sincer, din ceea ce m-am documentat, această tendinţă de luare în greutate creşte considerabil odată cu avansarea în vârstă.
Însă mai presus de genetică, vinovată de frustrarea pe care ne-o dă privitul cântarului este propria noastră iresponsabilitate. Noi nu suntem fiinţe adaptate pentru viaţa sedentară ce ne-o oferă lumea modernă. Statul în pat la televizor şi munca de birou ne subturează metabolismul limitând drastic numărul de calorii pe care îl consumăm. Dar în acelaşi timp, deşi folosim puţină energie, avem o alimentaţie foarte bogată şi adesea complet nesănătoasă, incapabilă să ne asigure necesarul real de nutrienţi dar plină de grăsimi nocive. Deci prin urmare consumăm mai mult decât producem, iar ceea ce consumăm este cel puţin parţial toxic.
O altă chestie pe care am remarcat-o în propria-mi existenţă zilnică este faptul că stresul este un mare duşman care nu numai că ne omoară neuronii dar ne şi face să recurgem la mâncare ca să ne calmăm. Şi Doamne iartă-mă dar în fiecare magazin în care intru e imposibil să nu găsesc o prăjiturică, un fursec, ceva dulce care să mă liniştească chiar dacă în organism acumulez din trei muşcături suficiente calorii cât să pedalez o jumătate de oră fără oprire.
Vedeţi voi, concluzia la care am ajuns eu, dar şi mulţi alţii mai deştepţi înaintea mea, este că noi oamenii avem doar un control parţial asupra propriilor corpuri. Iar lipsa de grijă faţă de mecanismul ăsta minunat ce ne păstrează sufletul de-a lungul întregii vieţi, face ca în doar câţiva ani să trecem de la un aspect normal la unul care nu numai că nu ne face plăcere dar ne mai induce şi o stare de rău, de lipsă de respect de sine, ştiut fiind faptul că „ăştia graşi” umblă numai cu „tricouri cu burtă„.

Cum să slăbim

Este imposibil să nu fi auzit prin piaţă sau să nu fi citit pe net despre dietele minune ce vă ajută să slăbiţi câte 20 de „kile” pe lună fără efort, ba chiar şi fără să mişcaţi vreun deget. E o minciună sfruntată, un neadevăr promovat pentru acea categorie de oameni care este prea naivă ca să deschidă ochii şi să înţeleagă că orice lucru bun pe lumea asta se obţine doar cu muncă.
Eu unul nu susţin ideea că slăbitul trece neapărat prin curtea nutriţionistului. Şi nici nu cred în ideea că poţi mânca oricând sau oricât dacă ceea ce bagi în tine e o alimentaţie disociată. Nu cred pentru simplul motiv că unul dintre principiile de bază ale fizicii este că nimic nu se pierde ci totul se transformă. Deci în cel mai bun caz consumăm pe o parte şi – mă scuzaţi – eliminăm pe cealaltă, lucru inutil şi care în plus ne mai oboseşte şi ficatul.
În practica reală, slăbitul nu e un sprint pe care să îl câştigi în două săptămâni. Mai degrabă vorbim de un maraton pe termen foarte lung în care fiecare gram dat jos este o victorie sigură. Dacă slăbeşti repede există o foarte mare şansă ca după ce vei termina cura, organismul tău să încerce să pună repede la loc tot ce a pierdut, ba chiar şi ceva în plus pentru siguranţă. Aşa că „dezintoxicarea” de grăsime trebuie să fie un proces la fel de lent ca şi cel în care te laşi de tutun ori de orice alt drog.

Preia controlul

Nu e uşor să te lupţi cu foamea şi tocmai de aceea nu trebuie să faci din înfometare o strategie împotriva îngrăşării. Însă este bine să te scoli de la masă înainte de a te simţi pe deplin sătul(ă). Pentru că,  indiferent dacă ştii sau nu, senzaţia de saţietate vine cu o întârziere de cel puţin 15 minute. Aşa că nu poţi folosi metoda „stomacului plin” ca să ştii când e bine să te opreşti.
Apoi, dacă mai ai obiceiul să mai ciuguleşti câte ceva între mese…las-o baltă. Nu ai nevoie de surplusul acela de calorii, cu atât mai mult cu cât o simplă prăjiturică poate conţine până la 500 de calorii! Îţi vine să crezi că o şedinţă de jumătate de oră pe bicicleta medicinală nu e suficientă ca să scapi de ele? Mie nu mi-a venit, însă când am văzut contorul de pe ghidon m-am speriat. Prin urmare am înlocuit mare parte din dulciuri cu nişte fructe, fie în forma lor naturală fie uşor preparate sub forma unei salate de fructe anti îngrăşare. Mai mult ca sigur combinaţia de feliuţe de portocală, kiwi şi banane este mai bună ca orice altă prăjitură. Pe cuvânt!
Iar control nu înseamnă doar o limitare a cantităţii de mâncare. Doar ştii şi tu la fel de bine ca mine (dacă ai citit până aici e clar că avem o problemă comună) faptul că sucurile şi celelalte băuturi acidulate sunt extraordinar de bune. Iar cola este un deliciu din care uneori nu te poţi opri până nu termini sticla. Deci mai bine o laşi baltă cu totul pentru că nici o băutură nu îţi va asigura vreodată hidratarea pe care ţi-o dă apa simplă, plată ori de robinet (dacă e potabilă). Da, acidul din suc te balonează iar substanţele chimice ce dau aroma aia delicioasă o să îţi facă ficatul să lucreze ore suplimentare pentru a-ţi curăţa organismul. Şi sigur nu vrei asta.

Deci cum slăbim?

Lucrurile sunt simple: e imposibil să slăbeşti peste noapte, mişcarea este esenţială pentru a-ţi ţine corpul tonifiat iar „ce” este la fel de important ca şi „cât” atunci când vine vorba de ceea ce consumi.
Niciodată să nu te aştepţi la miracole în ceea ce priveşte greutatea. Ceea ce ai pierdut într-o întreagă săptămână ai putea pune la loc la petrecerea din weekend. Însă efectele mişcării asupra metabolismului şi musculaturii tale vor fi din ce în ce mai evidente iar asta te va ajuta şi mai mult în lupta cu kilogramele. Slăbitul este posibil!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s